De Lage Landen
Website van de Nederlandstalige stad op BordspelWereld / BrettspielWelt

Nieuwe spellen op BSW: Brügge, Skull King, Spacebob en Abluxxen!
 

Kavels & Bouwen

Als je inwoner van een stad bent, kun je een stukje grond, oftewel een kavel krijgen om een huisje op te bouwen. Hierin kan in een later stadium een spel genomen worden. Hieronder staat het een en ander over het gebruik van kavels.

Kavel krijgen

Als je W12 bent geworden heb je recht op een stukje grond in DLL (mits je inwoner bent uiteraard). Je keuze kan je aangeven op het forum waar ook staat welke kavels vrij zijn (zie ook het stadsontwerp).

UittrekkenDe (loco-)burgemeester moet vervolgens het kavel aan je toewijzen (met hulp van de thesaurier). Als dit is gebeurt woon je nu automatisch op je eigen stuk land. Dit houdt tevens in dat je het woongebouw waarin je eventueel nog woonde kunt verlaten. Dit doe je door in het betreffende gebouw op de knop VERTREKKEN te klikken. Nu ben je klaar om met je tuin en je huis aan de gang te gaan!

Kavel naam

Als je de naam van je tuin wilt aanpassen ga je eerst je tuin in. Daar geef je het volgende commando, waarbij je in plaats van NAAM de gewenste naam van je tuin invult:

/estate NAAM

Kavel aanpassen

Om je tuin aan te passen moet je het bouwmenu activeren. Daarvoor moet je eerst je tuin ingaan. Dan zie je nog steeds wel de stad, maar die is donkerder geworden. Je eigen tuin zie je nog normaal.

Rechtsboven in je bsw scherm zie je onder de „n” van De Lage Landen een „deuk” zitten. Klik daarop om het bouwmenu te activeren.

Nu krijg je meerdere tabbladen te zien (van links naar rechts):

  1. Stadsbestuur
  2. Stadsvermogen
  3. Ondergronden
  4. Objecten
  5. Gebouwen
  6. Bouwkosten

Als je het tweede tabblad aan klinkt zie je het volgende:
bauenbg6.jpg

Als je op een van de ondergronden klikt en de muis ingedrukt houdt wijzigt je muisaanwijzer in een dubbele pijl. Met naar links en rechts bewegen kan je dan een andere ondergrond kiezen. Sommige onderdelen bestaan maar uit 1 ding. Hieronder zie je een overzicht van de mogelijke keuzes per onderdeel. In het plaatje zie je links van de blauwe streep de standaard keuze van een onderdeel, rechts van de streep dus de andere mogelijkheden:
ondergronden

Scroll dus tot je de gewenste hebt. Dan klik je in je tuin op de plaats waar je het wilt zetten (ook een gebied met drag-'n-drop selecteren kan). Klik dan op Setzen. Dan zie je het resultaat.

Ga als je het mooi vindt naar het laatste tabblad (Bouwkosten):
bauenbg4.jpg

Klik hier op Speichern. Dan krijg je de totale kosten van je verbouwing te zien. Klik op Undo om het ongedaan te maken of op Okay om het definitief te maken. Ook kan je natuurlijk gewoon het bestaande aanpassen.

In tegenstelling tot het 'oude' systeem ben je nu niet dubbel geld kwijt als je tijdens het bouwen twee keer iets op dezelfde plek zet.

Alle ondergronden kosten een aantal taler. Zie bouwkosten op BSW.


Objecten

Om andere objecten te plaatsen kies je het 4e tabblad objecten. Daar kun je kiezen uit de volgende dingen:
objecten

Links van de blauwe streep weer de dingen die als standaard zijn aangegeven.

Objecten kan je bovenop ondergronden plaatsen. Zo kan je nu dus ook een boom op bloemen zetten, een steen in het water, etc.

Om bestaande objecten te verwijderen moet eerst het rode kruis selecteren. Dan het te verwijderen object in je tuin kiezen en weer op Setzen klikken. In het menu van dat Rode kruis zitten dus ook andere objecten…

Alle objecten kosten een aantal taler. Zie bouwkosten op BSW.


Huisje

Als je nog geen huisje hebt dan kies je het 5e tabblad gebouwen:
bauenbg3.jpg

Je hebt de keuze uit vier soorten woningen, maar in DLL willen we alleen traditionele huizen en smurfenhuizen:
traditioneel huissmurfenhuis

Scroll weer (klikken en muis bewegen) om je keuze te maken. Klik daarna op de plek waar je hem wilt hebben. Klik op het laatste tabblad 'Undo' om het ongedaan te maken of op 'Speichern' en 'Okay' om het definitief te maken.

Nadat je op 'Okay' hebt geklikt zie je niet je huis maar een bouwplaats:
bouwplaats buiten

Let wel op dat als je een bouwplaats hebt dat je deze zo snel mogelijk afmaakt. Elke bouwplaats in de stad kost de stad extra voedsel voor de dagelijkse verzorging.

Klik erop om je bouwplaats te betreden. Dan krijg je een scherm met daarin een tweetal invoervelden:
bouwplaats binnen

Het linker grijze invoerveld is alleen voor als je al W15 bent (om het spel van je keuze in te voeren). Laat deze gewoon leeg als je nog geen W15 bent.

In het rechter invoerveld vul je de naam in van je huis (bijvoorbeeld Gloppy's Palace). Later kun je deze naam wijzigen met het commando:

/changeresiname NAAM


Tip: Heb je de naam ingevuld druk dan op ENTER.
In het chatscherm krijg je dan een melding te zien.

Klik vervolgens op 'Fase bouwen' om de eerste (en laatste) bouwfase te bouwen. Je wordt dan automatisch getransporteerd naar de stad en je huisje staat. Je kunt ook op 'Afbreken' klikken om de bouwplaats af te breken (als je hem toch verkeerd hebt gezet).

Mocht je echter een melding te zien krijgen waarin staat ”– Bezeichnung und Spiel wurden noch nicht gesetzt.” (en je bent echt niet de eerste), dan krijg je bij deze een hint: de tip hierboven staat er niet voor niets…

Laatst gewijzigd: 15-03-2011 (Externe bewerking)
BSWS 2010 Valid XHTML 1.0 Transitional Thuisstad van het Packeis Am Pol (Pinguïn) gilde Internet Explorer 6 wordt op deze site niet ondersteund
© 2010-2011 Galapagos, Anatolis