De Lage Landen
Website van de Nederlandstalige stad op BordspelWereld / BrettspielWelt

Nieuwe spellen op BSW: Brügge, Skull King, Spacebob en Abluxxen!
 

Basisgids voor de Metagame

Even een heel duidelijk punt vooraf. Als je dit leest neem ik aan dat je al aardig wat spellen hebt gespeeld op BrettSpielwelt. Zoniet, lees dan niet verder! Ga lekker spelen! Het belangrijkste is dat je een gevoel krijgt wat BSW ongeveer inhoudt en dat lukt je alleen maar als je speelt.

kapel met SU spel

Introductie en rangen

De Metagame is een spel om alle spellen heen en van ondergeschikt belang voor het spelen op BSW. En BSW draait om spellen spelen! Meedoen aan de Metagame is 100% optioneel, maar er zijn echter heel wat mensen die dit spelletje nog leuker vinden dan alle bordspellen op BSW

De Metagame is door de ontwikkelaars van BSW opgezet om een gevoel van het 'bij een gemeenschap te horen' te stimuleren en om een onderscheid te maken in de mate waarin iemand ervaring heeft met BSW. Aan dit laatste doe je eigenlijk altijd mee (behalve als je je niet registreert, dan bouw je geen ervaring op). Je verkrijgt automatisch namelijk rangen. Die rangen blijven je je hele BSW leven achtervolgen.

Wat zijn nu die rangen? Heb je ooit gezien dat voor iemands naam een titel staat en vaak gevolgd worden door een K of een W met een nummer erachter (bijvoorbeeld Freiherr Pietjepuk [W12]).

De rangen in BSW zijn oorspronkelijk opgesteld met een Middeleeuwse achtergrond. Dit zie je terug in de meeste titels die worden gebruikt. Er zijn echter twee paden die gevolgd kunnen worden. De meeste mensen hebben een W-rang, anderen verkiezen een K-rang. Het verschil zit in de hoeveelheid punten die je verdient met het spelen van SingleUser spellen (SU spellen), oftewel, spellen voor 1 persoon. Heb je minimaal 1/3 van je puntenaantal hiermee bij elkaar geschraapt dan krijg je een K-rang, anders een W-rang.

Terug naar de titels: elke stad kan voor zichzelf bepalen welke titel je bij een bepaalde rang krijgt. De meeste steden hanteren de standaard namen (bijvoorbeeld Freiherr voor (mannelijke) W12 spelers. Sinds een aantal jaren is het zo dat als je met Nederlands of Engels als taalinstelling inlogt je dan ook een Nederlandstalige of Engelstalige rangnaam krijgt.


taler

Hoe stijg je in rang?

De rang die je hebt is afhankelijk van de hoeveelheid taler (punten, dublonen, geldeenheden, centen, etc) die je in je bezit hebt. Die taler verdien je met het spelen van spellen. Elk spel heeft een bepaalde waarde als je die speelt. Elke keer dat je het spel speelt krijg je die inkomsten. Daarnaast krijg je 10% bonus als je het spel hebt gewonnen. De hoeveelheid inkomsten is meestal afhankelijk van het aantal medespelers in een spel.

MultiUser (MU) spellen, dat zijn spellen waarbij je een of meerdere tegenstanders hebt, leveren meer punten op dan SU spellen. Dit aantal ligt tussen de 3 en 25 taler per spel. Meestal is het aantal taler aardig in verhouding met de tijdsduur van een spel (hoewel je een aantal 'voordelige' spellen hebt). Ook kan het zijn dat dit tijdelijk anders is bij een nieuw spel of als de administrators een bepaald spel meer willen promoten. SU spellen leveren veel minder op, meestal 1 of 2 taler per spel. Ook hier geldt dat sommigen erg snel verdiend kunnen worden en anderen vrij lang kunnen duren.

Een andere manier om punten te verdienen is om loterijen te winnen en voor het uitvoeren van een aantal bestuursfuncties staat een bescheiden salaris tegenover. Dit alles wordt later behandeld.

Het aantal taler dat je bezit kan je ongeveer berekenen aan de hand van de lijst met spellen, maar op deze pagina wordt dit voor je gedaan. Hou echter altijd in je achterhoofd dat punten nooit herberekend worden. Als een spel in waarde verandert behoud je je oude punten en alleen voor de spellen die je daarna speelt krijg je de nieuwe waarde. Het opvragen van je werkelijke hoeveelheid taler is niet mogelijk, maar kan je wel afleiden als je stijgt in rang. Hier vind je een uitgebreidere lijst met eisen die aan een rang zijn verbonden met daarbij de namen die de stad De Lage Landen hanteert voor elke rang.

Een bijkomend voordeel bij het stijgen in rang is dat je steeds meer commando's tot je beschikking krijgt. Deze worden op de BSW site verder verklaard.


ARMfeld

Steden op BrettspielWelt

Als je niet registreert op BSW blijf je altijd een W0 inwoner van de stad ARMfeld (genoemd naar een van de oprichters van BSW). Wil je echter dat je statistieken worden bijgehouden en stijgen in rang, dan moet je je registreren. Als je dat doet ben je ook automatisch inwoner van ARMfeld. ARMfeld kun je zien als het platteland waar mensen wonen die niet in steden wonen. Inwoners struinen de steden af op zoek naar spellen om te spelen. Ze betalen nog net wel belasting (20 taler per maand ben je kwijt), maar hoeven zich niet druk te maken om allerlei Metagame zaken.

Naast ARMfeld kent BSW vele steden. Sommigen zijn groot en anderen bescheiden van opzet. Steden zijn gesticht op basis van diverse uitgangspunten en thema's. Zo heb je Engelstalige, Franstalige en een Nederlandstalige stad. Een stad voor mensen uit Wenen, een stad voor nachtbrakers, etc etc. Als je inwoner wilt wonen van een stad is dat meestal vanwege de mensen die daar wonen en met wie je graag spellen speelt op BSW. Word je echter lid van een stad dan ben je nog steeds absoluut niet verplicht alleen met die inwoners te spelen. Je speelt altijd met wie en waar je maar wilt.

Landhuis

Maar waarom zou je inwoner willen worden van een stad?
Ten eerste bestaat de stad per definitie uit een groep mensen die elkaar redelijk (virtueel) kennen. Elke stad heeft een eigen chatvenster waar heel wat wetenswaardigheden en roddels worden uitgewisseld. Ook ARMfeld heeft een chatkanaal, maar aangezien er 50.000 inwoners van ARMfeld zijn wordt daar een hoop onzin uitgekraamd. Niet dat er in de stadskanalen geen onzin wordt uitgekraamd, maar dan ken je diegene die het doet…

Daarnaast heb je als inwoner van rang 12 recht op een stuk land in de stad en vanaf niveau 15 een spel in je huis. Het belangrijkste is echter dat je lid wordt van een gemeenschap binnen BSW. Ook krijg je de kans om mee te praten over het reilen en zeilen van een stad (zoals welke spellen een stad heeft) en misschien bestuur je er wel een!

Je kunt niet zomaar inwoner worden van een stad. De burgemeester (of eventueel de loco-burgemeester) moet je toelaten. Het kost een stad namelijk geld en grondstoffen om haar inwoners te kunnen onderhouden, dus de meeste steden stellen wel wat eisen aan hun toekomstige (en huidige) inwoners. Meestal vraagt een stad niet meer dan dat je zo'n 4-6 uur per maand speelt (volgens sommigen de hoeveelheid tijd die nodig is dat een speler in zijn eigen onderhoud voorziet). Als een stad niet zijn inwoners kan voeden en kleden heeft dat namelijk nogal wat gevolgen voor de stad en haar inwoners.


doek

De zakelijke kant van de Metagame

Elk spel dat wordt gespeeld levert zowel taler op als grondstoffen (hout, steen, erts, wol en voedsel). Later laat ik zien hoeveel. Het belangrijkste nu is om te weten dat wanneer je speelt, je niet alleen inkomsten voor jezelf genereert, maar ook voor je stad.

Een stad maakt namelijk kosten. Dagelijks moet de stad voedsel en doek afdragen aan ARMfeld om de inwoners te verzorgen en ook nog doek en gereedschap om de spelkamers van onderhoud te voorzien. Als niemand speelt dan kan de stad hier niet aan voldoen.

In dat geval krijgt de stad een straf opgelegd. Als een stad niet genoeg grondstoffen heeft wordt er een willekeurige spelkamer gesloten, zodat daar niet meer gespeeld kan worden. Het kost de stad weer extra grondstoffen om deze weer te openen. Vervolgens wordt geprobeerd met het aanwezige vermogen van de stad de grondstoffen alsnog op de beurs te kopen. Lukt dat ook niet dan wordt er nog een spelkamer gesloten.

De grondstoffen die een stad binnen krijgt zijn nodig om gebouwen te bouwen. De meest bekende gebouwen zijn uiteraard de huizen waarin spellen worden gespeeld (de spelkamers). Hoe meer grondstoffen er binnenkomen, des te meer spelkamers er gebouwd kunnen worden. Verschillende soorten gebouwen hebben een verschillend kostenplaatje voor wat betreft grondstoffen en taler.

De verkregen grondstoffen kunnen ook worden verhandeld op de goederenmarkt. Hier kunnen steden grondstoffen kopen, verkopen en ruilen (5 dezelfde grondstoffen tegen 1 andere). Hier worden in het geval er een voedseltekort dreigt dus andere grondstoffen verkocht om voedsel in te kunnen kopen.


erts

Het stadsbestuur

Elke stad heeft een burgemeester, een loco-burgemeester, een thesaurier (penningmeester) en een stadsvoogd (hoofd beveiliging). Daarnaast heb je ook nog de magazijnmeester en de opzichter.

Elke maand kiezen de inwoners van een stad hun burgemeester.

  • De burgemeester benoemt vervolgens de andere bestuursleden. Hij accepteert nieuwe inwoners en bouwt nieuwe gebouwen met hulp van de thesaurier.
  • De loco-burgemeester heeft -zolang dit door de burgemeester is ingesteld- dezelfde rechten als een burgemeester. Daarnaast kan hij in spelkamers bepaalde spelopties vastzetten.
  • De thesaurier stelt vast hoeveel belasting inwoners van een stad maandelijks aan de stad moeten betalen, handelt op de goederenmarkt en moet de bouwplannen van de (loco) burgemeester goedkeuren.
  • De stadsvoogd kan mensen weren uit de stad (inwoners van andere steden) of zelfs inwoners van zijn eigen stad er uitzetten. Daarnaast speelt de stadsvoogd een grote rol bij het bemiddelen in conflicten tussen spelers.
  • De magazijnmeester zorgt ervoor dat de juiste goederen op de juiste plaats in de stad liggen.
  • De opzichter ten slotte kan productieorders uitgeven (zie hieronder)

Als een stad een raadhuis heeft gebouwd dan treedt de stad toe tot de Hanze. Als een stad een Hanzestad is levert dat een aantal voordelen op, maar hiermee wordt tevens een zevende bestuursfunctie gecreëerd, namelijk de ambassadeur.

  • De ambassadeur vertegenwoordigt de stad bij bijeenkomsten, onderhoudt de relaties met andere steden en kan rechtstreeks grondstoffen verhandelen met andere steden.

Zoals gesteld moet de thesaurier alle uitgaven van een stad accorderen. Maar aangezien de burgemeester op elk moment iemand anders kan benoemen voor die functie, zie je dat de burgemeester de meeste macht heeft. Nu is het wel zo dat de meeste steden in BSW op basis van consensus worden bestuurd. Het bestuur vraagt om de mening van de inwoners en handelt daarna. Een burgemeester moet namelijk wel worden herkozen de volgende maand!

Alle inwoners van een stad hebben een stem bij de verkiezingen voor de burgemeester. En ja, je kan ook op jezelf stemmen. Heel af en toe komt het voor dat er in steden een stevige strijd wordt gevoerd om het burgemeeesterschap, maar meestal is het vrij duidelijk wie de burgemeester zal worden. Hetzij doordat er maar 1 persoon het wil of dat er duidelijke afspraken zijn gemaakt.


Smurfenhuis

Een eigen huis

Wanneer je als inwoner rang 12 behaalt (W12 of K12) dan heb je recht op een lap grond. De grootte hiervan was vroeger altijd 5 bij 6, maar tegenwoordig is dit variabel. Op die lap grond kan je een huis bouwen en je tuin inrichten. Wil je een kavel dan krijg je deze van de burgemeester toegewezen. Meestal gebeurt dit in overleg voor wat betreft de locatie.

Op zich is het niet verplicht een huis te bouwen, maar wel zo sociaal. Elke inwoner zonder woon- of verblijfplaats kost de stad namelijk 20 taler per dag.

Het inrichten van je tuin en het soort huis dat je bouwt kan je naar eigen inzicht doen, hoewel sommige steden ook hiervoor wel richtlijnen hebben opgesteld. Het inrichten van je tuin kost taler die je zelf moet betalen. Een stukje gras kost slechts 2 taler, maar zo'n mooie brug toch al wel 500! Je hebt bijvoorbeeld 5 keer 6 plekken om te bouwen, maar een huis neemt echter al 4 plaatsen in beslag.

Ben je nog geen W12 dan heb je recht om in een boerderij (tot en met W7) of een woongebouw (vanaf W8) te trekken. De meeste steden stellen dit zeer op prijs gezien de net genoemde belasting op daklozen.

Bereik je rang 15 (W15 of K15) dan mag je kosteloos een spel in je huis installeren. Een stad is altijd erg blij met mensen vanaf rang 15 aangezien er dan meer spelkamers zijn. Het bouwen van een spel als je rang 15 hebt is over het algemeen wel zo sociaal ten opzichte van je stadsgenoten gezien de inkomsten die een spelkamer kan opleveren. Het wijzigen van het spel kost echter wel 5% van je vermogen.

Zoals hierboven gezegd kost het de stad wel grondstoffen om spellen te onderhouden. Een inwoner kan er echter voor kiezen om dit zelf te betalen. Daarvoor zie je dan een hendel in je huis.


Fontein

Nog meer geld uitgeven als inwoner

Op zich zijn er niet zo heel veel manier om je geld te spenderen op BSW. Hou in je achterhoofd dat de rang die je hebt altijd afhankelijk is van het aantal taler dat je hebt. Geef je teveel geld uit, dan kan je zo maar in rang dalen. Indien je een stuk land hebt, kan je echter maar zoveel uitgeven tot het niveau dat je voor rang 12 nodig hebt. Je kan dan dus niet meer terug naar rang 11. Een rang 15 kan wel dalen naar 14, maar raakt daarbij niet het spel in zijn kamer kwijt.

Je kan natuurlijk elke dag je tuin herinrichten en alleen maar bruggen en fonteinen bouwen (of een ander spel in je huis installeren en zelf voor de kosten van het onderhoud opdraaien), maar een andere manier om je geld kwijt te raken is om dit te doneren aan de stad. Dit kan echter alleen maar door bestuursleden gebeuren, maar een burgemeester heeft er geen enkel probleem mee om je tijdelijk bestuurslid te maken als je aangeeft van je geld af te willen!

Een stad kan echter geen geld doneren aan haar inwoners… Anders zouden er in elke stad heel wat mensen van niveau 15 rondlopen…

De derde manier om van je geld af te komen is wanneer je niveau 16 hebt bereikt. Dan mag je met het commando /yell een bericht sturen naar alle andere online spelers op BSW. Voor elke 100 mensen online kost dat een taler, dus dat kan in de papieren gaan lopen. Op zich kan het vrij irritant kan zijn voor andere mensen, maar als je op dat niveau al zoveel geld hebt en zo veel keer je tuin opnieuw ingericht dat is er niet echt iets anders nuttigs dat met je geld kan doen (behalve aan de stad doneren natuurlijk of je spelkamer zelf onderhouden).


Weverij

De stadsfinanciën

Naast het bouwen van gebouwen moet een stad zoals gezegd elke dag grondstoffen afgeven voor het onderhouden van haar inwoners en de spelkamers.

De dagelijkse hoeveelheid grondstoffen is gebaseerd op aantallen per maand die door 30 worden gedeeld (en op basis van waarschijnlijkheid worden afgerond). Per maand moet de stad 50 voedsel inleveren voor elke inwoner. Daarnaast moeten er 8 doeken per inwoner worden ingeleverd om de burgers te kleden.

Voor de spelkamers moet doeken en gereedschap worden betaald. Het aantal is afhankelijk van het spel dat zich in de kamer bevindt. De spellen zijn opgedeeld in 4 categorieën. Aan elke categorie hangt dus een verschillend prijskaartje. Een spel kan ook gedeactiveerd worden. Dan kost de spelkamer ook nauwelijks aan onderhoud.

Voedsel komt meestal door het spelen wel de stad in gestroomd of wordt via handel verkregen. Doek en gereedschap zijn echter geen grondstoffen. Doek wordt wordt namelijk gefabriceerd van wol. Dit kan in de weverij gebeuren als deze in de stad is gebouwd. De inwoners kunnen dan zelf van 3 wol 1 doek fabriceren. Doeken kunnen ook worden verhandeld. Gereedschap wordt gefabriceerd van 3 hout en 2 erts in een smederij.

Andere uitgaven van stad zijn:

  • elke inwoner zonder woon- of verblijfplaats kost per dag 20 taler
  • het benoemen van een bestuurslid door de burgemeester kost 20 taler
  • het uitzetten van een inwoner (door de stadsvoogd) kost 20 taler
  • de bestuursleden ontvangen een dagelijks salaris (betaald door ARMfeld)
  • elke toevoeging van een ongewenste speler op de zwarte lijst kost een taler
  • daarnaast kan een stad nog een donatie doen aan gilden (en die weer aan andere steden)

Overige inkomsten van de stad zijn:

  • maandelijkse belasting die door de thesaurier is vastgesteld (0 - 50 taler)
  • inwoners die uit zichzelf de stad verlaten betalen 20 taler aan de stad
  • donaties van gilden (en via hun dus van andere steden)



Smederij

Het produceren van goederen

Indien een stad een weverij of een smederij heeft gebouwd kunnen er doeken en gereedschap worden gemaakt. Dit kan aanzienlijk schelen ten opzichte van het in- en verkopen op de goederenmarkt.

Van 3 wol kan in de weverij dus 1 doek worden gemaakt. Op het moment van schrijven levert de verkoop van wol 13 taler op per stuk, hetgeen 39 taler oplevert. Een doek kost echter 45 taler. Het produceren van een doek scheelt de stad dus 6 taler. Hanzesteden kunnen ook onderling handelen en aparte prijsafspraken maken.

Een zelfde verhaal geldt voor het produceren van gereedschap. Dit vergt 3 hout (prijs 13) en 2 erts (prijs 19) om 1 stuk gereedschap (inkoopprijs 101). Dat scheelt 101 - (39 + 38)= 24 taler.

Dit is de reden dat de ambassadeur (in niet Hanzesteden de thesaurier) of de opzichter een productieorder kan geven. Dit zal vervolgens in de stadschat gemeld worden.


Laboratorium

Het gebruik van de weverij en de smederij

Het produceren van goederen in de weverij en smederij is relatief simpel. In beide gebouwen zal je een spelletje zien dat je kunt spelen indien er geproduceerd moeten worden (valt er niets te produceren dan werkt het spel niet). Je ziet 5 gekleurde vlakken die in een bepaalde volgorde oplichten met geluiden erbij. Die moet je reproduceren: Simon says.. in de productiegebouwen

  • eerst wordt er 1 vlak opgelicht, daarna klik je dat vlak
  • dan worden 2 vlakken achter elkaar opgelicht (waarbij de eerste gelijk is aan de eerste keer), klik dan in dezelfde volgorde die vlakken
  • dan worden 3 vlakken achter elkaar opgelicht (waarbij de eerste twee dezelfde zijn als de vorige ronde), klik dan in dezelfde volgorde die vlakken
  • en zo verder, totdat de gewenste productiehoeveelheid is gehaald
  • maak je een fout dan moet je opnieuw beginnen

Maar… zoals gezegd wordt er een productieorder afgegeven door de thesaurier of de ambassadeur. Voor zowel de smederij als de weverij geldt dat er een order wordt gegeven van minimaal 10 doeken of stuks gereedschap. Hoe meer stuks, des te langer het spelletje doorgespeeld moet worden en hoe moeilijker dat wordt. Dit kan echter maar eens per uur gebeuren, zodat er niet continu geproduceerd kan worden.

Aan de andere kant, als er productie gedraaid moet worden kunnen meerdere mensen tegelijkertijd dat doen. Zolang niemand de vereiste productie heeft gehaald kan iedereen aan het spel beginnen. Zodra iemand het heeft gehaald kunnen de anderen hun spel nog afmaken, maar niemand kan meer beginnen. Voor elke inwoner die het spel afrondt wordt de productie bij elkaar opgeteld. Uiteraard moeten er dan wel voldoende grondstoffen aanwezig zijn. Als je een fout maakt, kan je nog opnieuw beginnen zolang niemand het spel heeft afgerond. Aangezien het voor de stad aantrekkelijk is als meerdere mensen tegelijkertijd produceren zie je vaak in de stadschat oproepen om mee te doen (zogenaamde „weaving parties”).

Het idee erachter is dat iedereen tegelijkertijd begint met produceren. Als iemand namelijk de order heeft voltooid kan er niemand meer beginnen. Een weaving party houdt dus in dat iedereen verzameld in de betreffende kamer, vervolgens wordt er afgeteld en proberen zoveel mogelijk mensen tegelijkertijd te produceren.

Van elke inwoner van een stad wordt verwacht dat ze zo nu en dan meehelpen in de weverij of smederij. Het produceren kost de stad verder niets, maar levert ook geen taler op voor de stad of voor de inwoners.

Vanaf september 2004 is er een nieuw gebouw aanwezig op BSW, namelijk het laboratorium. Ook hier kunnen inwoners grondstoffen omzetten in andere grondstoffen. De uitkomsten zijn in dit geval wat onvoorspelbaar en het hanteren van het laboratorium is een stuk moeilijker dan de weverij en smederij.


Burcht

De gebouwen in een stad

Op deze pagina vind je een overzicht van de bouwkosten van alle gebouwen. Dit is opgedeeld in drie tabellen.

De stadsgebouwen worden door de (loco) burgemeester gebouwd. Als er een raadhuis wordt gebouwd, dan wordt de stad lid van het Hanze systeem. Gildenhallen kunnen alleen worden gebouwd als de meester van die gilde dat toestaat. Verfraaiingen zoals bomen en straten kan door de burgemeester overal in de stad worden aangebracht en uiteraard door inwoners op hun eigen stuk grond. De derde tabel toont de gebouwen voor huisvesting. De vier soorten huizen worden gebouwd door de inwoners, de overige door de (loco) burgemeester. Tenslotte zijn er nog de pakhuizen waarin de grondstoffen van de stad worden opgeslagen.

Zoals je kunt zien kunnen voor sommige gebouwen de kosten erg uit de hand lopen. Elk gebouw heeft wel een functie, maar het aantal kleine gebouwen dat kan worden neergezet in een stad is beperkt, zoals in de tabel is aangegeven. Een stad moet dus afwegingen maken en daardoor heeft niet elke stad elk spel binnen de muren. Een huis bouwen waarin een spel wordt geplaatst verdient zichzelf in de loop der tijd weer terug, afhankelijk van de populariteit van het spel. Wanneer er door een stad in een spelkamer een spel is geplaatst kan deze niet meer worden veranderd.


hout

De opbrengsten uit spellen

Het spelen van een spel in de stad levert het volgende op voor de stad:

  • Voor wat betreft taler:
    • Per SU spel : 1 taler
    • Per MU spel: Per speler die speelt 2 of 3 taler (vanaf 10 punten spel 3 taler)

Tichu met 4 spelers dus 8 taler. TA met 5 spelers dus 15 taler. PR met 3 spelers dus 9 taler.

Maar er worden ook grondstoffen gegenereerd. Hiervoor is een formule: (Aantal spelers -1) * vermenigvuldigingsfactor Hierbij is de vermenigvuldigingsfactor afhankelijk van het aantal punten dat een spel voor de speler oplevert. Deze zit ongeveer zo in elkaar: Voor spellen die minder dan 10 taler opleveren voor de spelers is hij 1, voor spellen van 10-14 taler is hij 2, voor spellen van meer dan 15 punten is hij 3 of zelfs 4.

Bijvoorbeeld:

  • Tichu: 4 spelers met vermenigvuldigingsfactor 1 levert 3 grondstoffen op
  • TA: 5 spelers met vermenigvuldigingsfactor 2 levert 8 grondstoffen op
  • PR: 3 spelers met vermenigvuldigingsfactor 3 levert 6 grondstoffen op.

De soort grondstoffen is afhankelijk van de locatie van de stad. Let wel op dat dit dus per spel is en niet per speler!

De vraag is echter nog naar welk stad de grondstoffen en taler gaan. Dit hangt af van hoeveel spelers er van welke steden meespelen. Als alle spelers van dezelfde stad zijn en er wordt ook gespeeld in die stad, dan gaan alle grondstoffen naar die stad.

In alle gevallen is er sprake van een kansverdeling: er is 25% kans dat de grondstoffen naar de stad gaan waar het spel is gespeeld en 75% kans dat de grondstoffen naar de stad gaan van 1 van de spelers die inwoner zijn van een stad (ARMfelders spelen geen rol).

Voorbeeld 1
Spel in stad A, Speler 1 uit stad B, speler 2 uit stad C, speler 3 uit stad D.
Alle 4 de steden hebben nu 25% kans op de grondstoffen.

Speel je echter in je eigen stad dan heeft dat leuke effecten..

Voorbeeld 2
Spel in stad A, Speler 1 uit stad A, speler 2 uit stad B, speler 3 uit stad C.
Stad A heeft nu 50% kans op de grondstoffen en de overige 2 steden 25% kans.

In het geval dat spelers van Armfeld meespelen dan verandert er helemaal niets in de manier van berekenen.

Voorbeeld 3
Spel in stad A, Speler 1 uit stad A, speler 2 uit stad B, speler 3 uit stad C en speler 4 uit ARMfeld.
Stad A heeft nu 50% kans op de grondstoffen en de overige 2 steden 25% kans (en ARMfeld krijgt sowieso niets).

Het is dus van groot belang dat je in je eigen stad speelt!


steen

De goederenmarkt

Op de goederenmarkt verhandelen steden hun goederen. Deze bevindt zich in spelkamer 0 (/game 0). Dit gebeurt door de thesaurier (of de ambassadeur) om overschotten of tekorten weg te werken. Op de goederenmarkt gaan prijzen omhoog en omlaag afhankelijk van de vraag en aanbod naar dat goed. Ook kunnen goederen tegen een verhouding van 5 tegen 1 worden omgeruild. Bij het kopen en verkopen wordt een commissie van 10% betaald aan ARMfeld die in het verschil tussen aankoop- en verkoopprijs is verwerkt.


Raadhuis

Het Hanze systeem

Zoals gezegd kan een stad lid worden van de Hanze. Hiervoor moet de stad een raadhuis bouwen en uit minimaal 15 inwoners bestaan. Bij het betreden van de Hanze wordt er dus een nieuwe bestuursfunctie gecreëerd, namelijk die van ambassadeur. Indien een stad inwoners kwijt raakt en daardoor minder dan 15 inwoners verliest, raakt deze direct het lidmaatschap van de Hanze kwijt en ook het raadhuis!

Binnen de Hanze kunnen steden onderling grondstoffen verhandelen tegen elke prijs die zij onderling overeenkomen. De goederenmarkt wordt hierbij niet gebruikt. De prijzen op de goederenmarkt veranderen hierdoor niet. Het onderling handelen gebeurt in het raadhuis.


Gildenhuis

Gilden

Inwoners van een Hanzestad kunnen lid worden van een Gilde. Gilden vertegenwoordigen een spel op BSW. Zij zijn gecreëerd om het spelen van dat spel te bevorderen en te ondersteunen. Voor elk van dat gespeelde spel (in een Hanzestad) ontvangen zij een taler. Deze kunnen ze vervolgens weer op 3 manieren uitgeven: via loterijen, toernooien en donaties aan steden.

Een loterij is een manier om spelers te stimuleren om een bepaald spel te spelen. Een loterij duurt 3 tot 7 dagen en elk spel dat wordt gespeeld levert een lot op. Na afloop van de loterij wordt er een lot getrokken en de spelers van dat spel delen het prijzengeld. Het prijzengeld is minimaal 500 taler en ze kunnen oplopen tot wel 5000 taler.

Een toernooi is wordt door een Gilde georganiseerd, waarbij mensen zich voor deelname moeten inschrijven. Daarbij wordt prijzengeld beschikbaar gesteld voor de beste spelers.

Ten slotte kan een Gilde taler doneren aan een stad (en andersom). Het idee hierachter is dat Gilden willen stimuleren dat steden spelkamers bouwen waarin hun spel zal worden gespeeld. Voor beginnende steden kan dit een lucratieve bron van inkomsten zijn! Doordat steden ook weer aan Gilden kunnen doneren kan er dus sprake zijn van leningen.

Meer informatie vindt je op de MetaSpiel/metagame pagina's van BSW. Hier vind je ook meer informatie over het opslaan van grondstoffen in pakhuizen en meer details over het bouwen van gebouwen in fases.
Met dank aan TheBoomer voor de opzet van zijn MetaGame Primer
Laatst gewijzigd: 15-03-2011 (Externe bewerking)
BSWS 2010 Valid XHTML 1.0 Transitional Thuisstad van het Packeis Am Pol (Pinguïn) gilde Internet Explorer 6 wordt op deze site niet ondersteund
© 2010-2011 Galapagos, Anatolis